Home, sweet home

I torsdags kväll klev jag ut i snön i mina sandaler och andades svensk luft igen. skönt att vara hemma faktiskt! kan inte vara annat än nöjd med min resa och fler resor lär det bli så småningom ::

Invigde min hemkomst med att gå på begravning i fredags. mindre roligt.

Bönor och amazon igår. mer roligt!

Nu vill jag bara att en viss herre ska ta och pallra sig hemåt. det är tomt utan dig!

g

Sista dagarna..

Tjolahopp!

Nu ar det inte manga dagar kvar innan jag far hemmat igen. Vi har flangt omkring i kambodja de senaste dagarna och sett en hel del! Vi traffade en chaffis pa flygplatsen nar vi kom hit som erbjod sig att visa oss runt har i landet, sa vi har fatt ut mycket av dom fa dagarna vi har varit har.

Nar vi var i Phnom Penh besokte vi S-21 (en gammal skola som anvandes som fangelse och plats for tortyr) och ett av landets killing fields. Det var riktigt hemskt, men intressant att fa se. Vi akte ocksa och sag the royal palace, som var ganska maffigt!

Sen drog vi vidare till Siem Reap som var en mycket trevligare stad an Phnom Penh. Forsta dagen dar akte vi ut till floating village, som ar ett stalle dar massa manniskor bor i flytande hus pa en flod/sjo. Valdigt annorlunda och mysigt. Fick se en massa krokodiler och en fin solnedgang. Vara andra tva dagar i Siem Reap spenderade vi bland angkor templena. Hur mycket tempel som helst overallt! Om man vill hinna se alla templena maste man aka runt dar i 12-14 dagar enligt guiden. En av kvallarna i Siem Reap testade vi pa fish massage; man stoppar ner fotterna i en bassang full av smafiskar som biter en i fotterna. Mina stackars kansliga fotter holl pa att do, kittlades jakligt mycket!

Nu ar vi i Sihanoukville, som ar en sol och bad stad. Igar var vi ute pa en battur bland lite oar och snorklade och solade. Idag har vi bara slappat pa stranden hela dagen (maste jobba pa brannan in i det sista!) och imorgon drar vi fran Kambodja till Thailand! Blir bara tva natter for mig dar, sen bar det av hem till Sverige (och hem till chips)!

Lika snoigt dar hemma fortfarande? Horde att det skulle bli snokaos. Hoppas mitt flygplan kommer kunna landa ::

Vietnam!

Nu har vi varit i Vietnam i en vecka! Det forsta vi mottes av nar vi lamnade flygplatsen var mopeder. Och da menar jag inte nagon moped har och dar, utan det ar mopeder precis overallt! helt galet. nar man ska ga over vagen leker man med doden. ingen stannar, fast det ar overgangstallen. lite laskigt, men man har borjat vanja sig nu.

Vietnam verkar riktigt nice. manniskorna har ar valdigt glada och trevliga. Under varan vecka har har vi hunnit med nagra dagar i Saigon dar vi mest strosade runt. Vi besokte bland annat ett krigsmusseum. Det var riktigt hemskt. Fanns massa bilder fran vietnamkriget och stridsflygplan, pansarvagnar och bomber som anvants under kriget.

Efter Saigon tog vi bussen till Nha Trang som ar lite mer turistigt. Dar lag vi pa stranden tva dagar och solade och fick massage och manikyr. En av dagarna dar akte vi med pa en battur bland lite oar. Det var riktigt mysigt! Det basta med hela batturen var nar floating bar drog igang. En av dom som jobbade pa baten akte ut i vattnet med en flytande "bar", sen drog musiken igang och alla hoppade i vattnet och fick gratis vin. Maste ha sett riktigt lustigt ut!

Nu ar vi i Hoi An. Bussresan hit upp tog elva timmar och man var lite halvsliten nar vi kom fram. Nar vi skulle hamta vara vaskor var sebbes borta.. Blev en massa krangel med manniskor som inte forstod engelska och ett besok pa en otrevlig polisstation. Tillslut loste det sig och vaskan kom tillbaka med en annan buss! Nagon hade tydligen fatt med sig fel vaska vid ett bussbyte.

Vi har inte hunnit med sa mycket har an, men ska ga runt och kolla in staden har idag och ikvall aker vi vidare till Mui Ne.

Jag har bara typ tva veckor kvar i varmen nu, sen blir det till att aka hem till snon. Det forsta jag tanker gora ar att ata chips med dipp.. ::

Hej pa ett tag!

Singaporeee

Haalla hejj!

Sista dagen i Singapore idag, runt klockan 6 imorgonbitti far vi vidare till Vietnam! Singapore har varit riktigt nice. Valdigt ren och frasch stad. Det ar valdans fint pa kvallarna. Vi har bott pa ett nice hotell har, valdigt nice om man jamfor med det boendet som vi hade i Hong Kong ;P

Nar vi kom hit pa natten i sondags akte vi med en galen taxichaffor till hotellet. dar det var 30 km/h korde han i 80.. vi kom i sang ganska sent och sov nagra timmar innan vi var tvungna att ta oss upp ur sangarna for att utforska staden. borjade med att ga lite i chinatown, sen tog vi tunnelbanan bort till orchard road som ar en jattestor shoppinggata. mangder med butiker! den langa gatan och den varma tunga luften har ar ingen bra kombination, det rann svett om oss alla tre.. ;P Pa kvallen gick vi ner till riverwalk som ar en gata langs en flod dar det finns massa restauranger. blev god mat och en harlig utsikt over ett upplyst singapore. riktigt nice!

Igar gick vi mest runt och kollade in staden. Handlade en tidig present till Wiktor, ett par dojjor. Pa kvallen var det meningen att vi skulle ta en svang till Raffles Hotel och dricka singapore sling, men vi bestamde oss for att gora det ikvall istallat.

Idag har vi varit ute pa Sentosa och solat lite. Verkar vara en ganska mysig o. Dom haller pa att bygga upp massa hotell och ett universal studios dar och det kommer nog bli riktigt nice nar allt ar fardigt.

Om nagra timmar ska vi tillbaka till hotellet och byta om, sen blir det att ga till Raffles for den obligatoriska drinken. Sen maste vi ut pa stan och ta schyssta nattbilder!

tjjiing tjiing singapore sling!